port Szczecin
BIZNES
Głębokowodny Terminal Kontenerowy
Strategiczny projekt
Głębokowodny Terminal Kontenerowy


Port w Świnoujściu to ponad pięć i pół kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy, powstający terminal instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy jeden z największych na Bałtyku zespół portów i w 2023 r. obsłużył 35,2 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

By dalej być nowoczesnym, konkurencyjnym i przyjaznym środowisku, port w Świnoujściu musi się rozwijać, stąd decyzja Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście o projekcie GŁĘBOKOWODNEGO TERMINALU KONTENEROWEGO

 

Strategiczny projekt


Realizacja projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym ze strategicznym projektów realizowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Potrzeba powstania tego terminalu została zapisana w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, służącej realizacji celów zapisanych w przyjętej w 2017 roku Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Celem wskazanym w strategii jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej. Zadanie inwestycyjne dotyczące terminalu w Świnoujściu zostało zawarte w Programie Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku. oraz Ustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych. 

 

Lokalizacja


Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma powstać na wschód od falochronu terminalu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie to terminal głębokowodny, zdolny do przyjęcia i obsługi największych kontenerowych statków oceanicznych wchodzących na Morze Bałtyckie. Cała infrastruktura terminalu będzie zlokalizowana na pirsie, który powstanie w wyniku zalądowienia. W części lądowej projektu znajdą się wyłącznie niezbędne elementy połączenia drogowego i kolejowego terminalu.

PRZYLĄDEK POMERANIA


Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu powstaje w ramach szerszej koncepcji Przylądka Pomerania – nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu i jednej z największych inwestycji na Bałtyku.

Opracowaliśmy od podstaw nową koncepcję rozwoju portu, bo poprzednia zawierała błędy: procedowany w organach projekt zakładał budowę basenu i obrotnicy o parametrach 14,5 m, a umowa przedwstępna z inwestorem zakładała parametr 17 m. Ponadto, koncepcja według najnowszych analiz była nierentowna. To, co zaproponowali politycy PiS, nie zwróciłoby się portowi przez 158 lat.

Realizacja poprzedniej koncepcji uniemożliwiłoby również obsługę dużych statków.
Przylądek Pomerania obejmie ok. 186 hektarów nowego półwyspu powstałego poprzez zalądowienie morskich wód przybrzeżnych urobkiem pochodzącym z prac pogłębiarskich. Oprócz terminala kontenerowego z nabrzeżem o długości 1,3 km oraz zdolnością przeładunkową 2 mln TEU rocznie, koncepcja zakłada:

  • powstanie blisko 3 km nowego nabrzeża z falochronem,
  • głębokowodny tor podejściowy do portu
  • basen portowy o głębokości 17 metrów.
  • infrastrukturę lądową (dwa tory kolejowe dojazdowe (3 km), bocznica z 10 torami po 800 m; układ drogowy 2 km;).

Szacowany koszt całego przedsięwzięcia to ok. 10 mld zł. Projekt będzie realizowany wyłącznie przez polskie podmioty – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Urząd Morski w Szczecinie.

To największa inwestycja morska na Bałtyku w historii Polski, porównywana do budowy portu w Gdyni w okresie międzywojennym. Ma służyć jako hub dla relacji międzykontynentalnych, obsługując Polskę, Niemcy, Czechy, Słowację, Austrię i Węgry. Projekt będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co znacząco zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju

 

Ramy czasowe realizacji projektu

Realizacja projektu terminalu kontenerowego w Świnoujściu zakładana jest w okresie 2023 – 2028. W roku 2024 (i częściowo 2025) prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. W tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu. W okresie 2025 do 2027 prowadzone będą prace związane z refulacją, dociążeniem terenu, pogłębianiem basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu, oraz podłączenie mediów. W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem terminal powinien rozpocząć działalność w 2029 roku.

 


Wizualizacje

Postępowanie wyboru oferenta

Polityka Cookies

W tym serwisie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.