Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. zarządza dwoma portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Powstał na mocy ustawy z dnia 29 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich.
Do zadań Spółki należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, prognozowanie i planowanie rozwoju portów, a także budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury portowej, jak również pozyskanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portów.
Strategia rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu do 2027 roku została przygotowana w oparciu o diagnozę uwarunkowań rynkowych i prawnych. Jej zapisy są spójne z zamierzeniami prezentowanymi w najważniejszych dokumentach strategicznych. Definiując w Strategii wizję Spółki określono, co ma być stworzone i osiągnięte w dłuższym czasie. Z kolei wartości wyróżniające oba porty zdefiniowano w misji.
Zatem nasza wizja to: Szczecin i Świnoujście wiodącymi portami na południowym Bałtyku.
Z kolei nasza misja to: Tworzenie dogodnych warunków rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jako najbardziej uniwersalnego kompleksu portowego na południowym Bałtyku.
Dwa główne cele strategiczne rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu:
Zapewnienie szerokiej odpowiadającej potrzebom rynkowym, oferty usługowej zarówno w ramach dynamicznie zmieniającej się funkcji transportowej, jak i innych portowych funkcji gospodarczych, w szczególności dystrybucyjno-logistycznej i przemysłowej.
Lepsza integracja zespołu portowego Szczecin-Świnoujście w morsko-lądowym korytarzu transportowym Północ-Południe dzięki realizacji inwestycji związanych z zapewnieniem nowoczesnej infrastruktury portowej oraz niezbędnych dla rozwoju portów inwestycji w infrastrukturę dostępu do portów od strony morza i lądu.
Kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu mają m.in.:
Warto podkreślić, że już od kilku lat ZMPSiŚ S.A. korzystając umiejętnie ze środków unijnych jest jednym z największych inwestorów w regionie. W latach 2014-2020 w obu portach realizowane są inwestycje, których wartość przekracza 500 mln złotych - współfinansowane ze środków unijnych. Strategia rozwoju portów morskich do roku 2027 zakłada inwestycje w zespole portowym Szczecin-Świnoujście, na kwotę blisko 900 mln zł.
Projekty badawczo-rozwojowe
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. angażuje się w rozwojowe projekty unijne dotyczące gospodarki morskiej, korytarzy transportowych oraz rozwiązań, które można wdrażać w portach morskich. W ciągu kilkunastu lat ZMPSiŚ S.A. uczestniczył w wielu projektach, m. in.: Landbridge, Baltic Gateway, Baltic Gateway Plus, InMor, InterBaltic, LogVAS, New Hansa, Sustainable Development of Baltic Cities and Ports, PORT-NET, SoNoRa – South North Axis.
Występował jako partner projektu „Studium wykonalności infrastruktury LNG w Północnej Europie”, koordynowanego przez duńską administrację morską.
Brał udział także w dwuletnim projekcie szkoleniowym o nazwie „Podniesienie kwalifikacji pracowników branży obsługi portów – szansą na rozwój regionu”, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W tym serwisie wykorzystujemy pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.